Strona główna
Hobby
UAZ
Militaria oraz Zloty
Lotnictwo
Filmy
Kontakt
Opowiadania
Galeria



RD-115 - radiostacja desantowa wz.115. Radziecki wóz łączności produkowany głownie w ZSRR a także na licencji w innych krajach Układu Warszawskiego. Miał to być wóz łączności wysokiej mobilności - możliwe było jego złożenie do wysokości 1 metra tak aby móc go desantować z dowolnego samolotu transportowego na spadochronie za tyły wroga. Radiostacja RD-115 jest zamontowana na samochodzie osobowo – terenowym typu UAZ-469B wyposażonym w instalację przeciwzakłóceniową i dodatkową prądnicę typu GSU-1500Z. Pierwsze egzemplarze były produkowane na podwoziu GAZ-69. Radiostację produkowano w kilku wersjach - m.in.: RD-115, RD-115Z, RD-115ZT, RD-115ZT/E, R-115ZMT.
(Opis zaczerpnięty z Wikipedii)

Masz Uaza? Widać na nim ślady zabudowy specjalnej? Zastanawiasz się jaką rolę pęłnił w armii?
Porównaj cechy charakterystyczne zabudowy specjalnej.

Różnice w wyglądzie poszczególnych wersji:


RD-115Z





RD-115ZT





R-115ZMT



Wóz dowodzenia WD-43 montowany na samochodzie UAZ-469B znajduje się w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP od 1981 r. Jest przeznaczony do zapewnienia miejsca pracy osobie funkcyjnej (dowódcy) oraz fonicznej utajnionej i nieutajnionej łączności dla potrzeb dowodzenia wojskami i kierowania ich środkami walki w pododdziałach oraz punktach dowodzenia szefów rodzajów wojsk na stanowiskach dowodzenia szczebli taktycznych.
Jego wyposażenie stanowią: dwie radiostacje pokładowe UKF typu R-123Z, radiostacja UKF małej mocy typu R-107, telefoniczne urządzenia utajniające, zestaw łączności wewnętrznej i komutacji, polowy aparat telefoniczny, planszet oraz zestaw anten. Ponadto wóz jest wyposażony w przyczepę jednoosiową z agregatem spalinowo-elektrycznym AB-1. Radiostacja może być zasilana z sieci pokładowej prądem stałym o napięciu 27 V, z zewnętrznej sieci przemysłowej 220 V/50 Hz lub z własnego agregatu.

Schemat rozmieszczenia urządzeń w przedziale radiooperatora RD-115ZT:
Opis:

1. Stolik
2. Miejsce na planszet (jeśli pojazd był w niego wyposażony)
3. Dwie radiostacje UKF R-123Z
4. Lampka oświetlenia wnętrza
5.
6. Pulpit komunikacji pokładowej PK-6/2
7.
8.
9.
10.
11.
12. Blok zasilania BZ-15B
13. Zasilacz radiostacji R-123
14. Radiostacja UKF R-107
15. Kieszeń na maszt teleskopowy rozkładany na postoju
16. Pojemnik PA-2 na akumulatory 2KNP-20
17. Tablica zabezpieczająca wejścia sieci TZWS-2
18. Przestrzeń na fotel radiooperatora
19. Rozkładane siedzenie na nadkolu
20. Pojemnik PA-1 z akumulatorami 2 x 6SE 136
21. Pojemnik na części zapasowe
22.
23.
24. Telefoniczny aparat polowy TA-57
25.
26. Prostownik PR-24/25
27.
A. Zewnętrzna obejma rozstawiania masztu na postoju
B. Luk wyprowadzenia kabli zasilających na zewnątrz pojazdu

Schemat będzie aktualizowany w miarę zdobywania informacji.

Tak wygląda UAZ 469B RD-115ZT na służbie w Wojsku Polskim ( cztery pierwsze zdj to wozy 7 BOW, fot. Bartosz Wrześniak):


UAZ 469B RD-115Z:


Zdjęcia wyposażenia "przedziału" radiooperatora, oczywiście postaram się w przyszłości wszystko opisać:



WD-43/RD115ZT zakupione w AMW przez czeskich miłośników militariów:


Komora silnika:

Przedział kierowcy i dowódcy wozu:

Przedział radioopratora:




Co zostało z WD-43 na moim samochodzie ( co się stało z resztą jest napisane w dziale hobby/uaz ):

Dwa gniazda zewnątrznego zasilania 230V, motylkowy zacisk kabla uaziemnienia nadwozia.




Elementy ekranowanej instalacji elektrycznej.





Otwory po śrubach mocujących uchwyt burtowy anteny.





Klapka wyprowadzania kabli zasilających na zewnątrz pojazdu.





Podłoga bagarznika. Punkty montarzowe skrzynki akumulatorowej, szyna szuflady baterii, mocowanie siedzenia radiooperatora.




Podłoga w kabinie. Duże otwory po śrubach mocujących schowek na maszt teleskopowy pod podwoziem, oraz małe otworki po obejmach wiązki elektrycznej zasilania i sterowania radiostacjami.



Miejsce w którym był zamontowany cokół pierwszej anteny.





Podwójny tylny pałąk stelaża plandeki na którym był zamontowany cokół drugiej anteny.





Brezentowe klapy zasłaniające kieszenie w tylnyh drzwiach.






Szpadel montowany na przedniej atrapie (to nie mój wymysł, to cecha char. Uazów z radiostacjami)




Kontrolka ładowania na desce rozdzielczej.





Tabliczka z prędkościami dopuszczalnymi wozu dowodzenia. ( wprowadzone ze względu na masę pojazdu / zestawu )




Tabliczka znamionowa (aktualnie brak) z typem wozu dowodzenia.

W miarę zdobywania elementów oraz informacji będę wstawiał tu relację oraz zdjęcia.


Po zlocie w bornym udało mi się zdobyć cokoły anten:
Najpierw zostały rozłożone na części, wyczysczone i zakonserwowane wewnątrz.


Następnie uszczelnione i poskładane, w każdej chwili moga być zamontowane na samochodzie.

Brakuje mi nadal elementów łączących cokoły z nadwoziem samochodu, ale mam nadzieje że zdobycie ich to kwestia najbliższych dni... no jednak nie ;)


Zdjęcia nabytego kompletu zaciemników - notek produkcji radzieckiej:



Znalezione na znanym portalu aukcyjnym. Gdy otworzyłem paczkę byłem mile zaskoczony, Okazało się że to fabrycznie zapakowany komplecik 11 nakładek na światła prosto z rosyjskiego magazynu wraz z instrukcją użytkowania. Oczywiście wszystko zakonserwowane smarem.


Po długich poszukiwaniach w warsztacie znajomego udało się odnaleźć (wiedział że coś takiego widział) podstawę przedniej anteny:

Podstawa kompletna, bez pęknięć które są bardzo czeste w tym elemencie z powodu nie do końca przemyślanego kształtu.




Widok od dołu.





Specyficzny "zaczep" przytrzymujący cokół anteny.

Mam możliwość zakupienia kilku elementów wyposażenia wozu dowodzenia. Niestety jak zawsze wystąpiły problemy z funduszami (spowodowane studiami) Mam nadzieję że dość szybko znajde środki na zakup elementów...